رواية همسات معذبة للكاتبة فاطمة الزهراء الفصل الثاني والعشرون

الفصل الثاني و العشرون

كان ياسين يحاول الاتصال بها و لكن لم يجد أى رد منها ليأخذ سيارته و يغادر للبحث عنها ظل يسير على الطريق و هو ينظر حوله ليجد سيارة محطمه اقترب منها ليجد حولها رجال الشرطة ليحدثهم بالإنجليزية بعد أن تأكد أن السيارة خاصة ب إيلاف
ياسين بقلق :
ـ ماذا حدث ؟ و أين الفتاة التى كانت تقود السيارة
الشرطي :
ـ لقد انتقلت الفتاة للمستشفى و الآن نقوم بفحص السيارة لنتأكد أنها لم تكن حادثة مقصوده
ياسين :
ـ حسناً أريد عنوان المستشفى للذهاب إليها فهى ابنة عمي و أريد الاطمئنان عليها

– What happened ? And where is the girl who was driving the car?
– The girl has been taken to the hospital and now we are examining the car to make sure it was not an accident
– Well, I want the address of the hospital to go to, as she is my cousin, and I want to check on her

اتجه ياسين بعد ذلك للمستشفى لرؤيتها بحث عنها ليتجه لغرفتها بعد ذلك كانت ساقها مغطاة بالجبس و وجهها ملئ بالكدمات اقترب منها بهدوء ليضع يده على يدها نظرت له بصمت و حزن تعلم أنها أخطأت و كانت النتيجة أنها ستفقد حياتها بسبب تهورها لم يتحدث معها
جلس حتى حضرت الطبيبة و أخبرته أنها بخير الآن لكن يجب ألّا تمشي في هذه الفترة حتى لا تشعر بالألم كتبت لها مغادرة و لكن يجب العودة في وقت لاحق لفحصها و الاطمئنان عليها ليأخذها و يغادروا المستشفى كان يقود السيارة و إيلاف تريد التحدث معه لكى لا يخبرهم بالحقيقة بعد عودتهم و أيضاً يونس
إيلاف بخجل :
ـ ياسين ممكن نتكلم بهدوء
لم ينظر لها لتهتف مرة أخري وكادت أن تبكي :
_ ياسين لو سمحت اسمعني أنا
ياسين بعصبية :
ـ أسمع أيه قوليلي فين اتفاقنا و لا حياتك مش مهمه عندك على الأقل فكرى فى أختك و عمى و طنط غادة
إيلاف :
ـ أنا بس كنت عايزه أجيب أي معلومه عنهم و اهو الحمد لله جبت معلومات كتير و مهمه كمان بس مكنتش أعرف إنهم مراقبينى كده و هيحاولوا يقتلوني
ياسين :
ـ اتفقنا نكون سوا خطوة بخطوة مش لوحدك متوقعة هيسكتوا بعد كده استني بقي اللى هنعيشه بسببهم الناس دول مفيش معاهم تفاهم القتل الحل الوحيد الى عندهم بدون تفكير
إيلاف بانفعال :
ـ إنت كنت عايزنى اعمل هاه عايزنى اقف اتفرج أه أنا غلطت لما اتصرفت من نفسي وعارفه أن ده هيجي بأذي بس ده حقي وحق اختى و هاخده و تار أمى و أبويا وباخده منه مكنتش أعرف إنهم مراقبينى كده وهيحاولوا يقتلوني
ياسين :
ـ مفكرتيش فى الناس اللى عاشوا حياتهم علشانك واللى ممكن يتعرضوا له نسيتي اللى أختك عاشته الفترة الأخيرة بسبب جابر و اللى الكل عاشه بسببه برده
إيلاف بغضب :
ـ و أنا اللى عيشت فيه عمرى كله ده أيه لأ يا ياسين أنا مش ناسيه بالعكس أنا فاكره كويس أوى و علشان كده بدفعه تمن اللى عمله و مش هرتاح قبل ما اشوفه فى السجن بياخد جزاءه
ياسين :
ـ إيلاف بلاش تهور لو سمحتي و إلا هضطر أبلغ عمي خافي على نفسك على الأقل
إيلاف :
ـ لأ بلاش تبلغ بابا ارجوك
ياسين :
ـ الملفات اللى معاكي هاتيها و مفيش خروج من الفيلا لوحدك مهما كان السبب
إيلاف بحزن :
ـ ماشي يا ياسين
ياسين :
ـ أتمنى تسمعي الكلام مش تقولي ماشي و أتفاجئ بعدين
إيلاف :
ـ خلاص يا ياسين أطمن المهم ماتبلغش ماما أو بابا أو أي حد عن اللى حصل ممكن
ياسين :
ـ للأسف مش هقدر أبلغهم لكن مره تانية أسف مش هسكت
إيلاف :
ـ أوعدك مش هتتكرر مره تانيه بس قولى هتعمل ايه بالملفات دى
ياسين بتنهيده :
ـ هبعت نسخه لعمي و التانية فى البنك لأنهم أكيد مش هيسكتوا
إيلاف بخوف عليهم :
ـ تفتكر ممكن يعملوا أيه أنا خايفه أوى أحسن يأذوا حد مننا
ياسين :
ـ توقعي منهم أى شئ أنا هزود الحراسة على الفيلا وممنوع تخرجوا لوحدكم
إيلاف :
ـ ماشي يا ياسين ربنا يستر يلا بينا نروح اكيد قلقانين علينا
ياسين :
ـ أتمنى مش اتفاجئ إنك عملتي كارثه جديدة
إيلاف :
ـ خلاص يا ياسين اطمن أوعدك مش هعمل حاجه تانيه و هبلغك بكل جديد تماما كده
ياسين :
ـ تمام بس هنقول لهم أيه لما يشوفوكي كده
إيلاف :
ـ عادى حادثة عاديه ما كنتش مركزه وخبطت فى عمود مثلا اتصرف يعني يا ياسين
ياسين بغيظ :
ـ طبعا اعملي المصيبة و اتصرف يا ياسين
قاد ياسين السيارة مرة أخرى وهو يفكر فى هذه الفتاة العنيدة التى ستعرض حياة الجميع للخطر .. كانت تفكر فيما حدث معها و حديث ياسين أيضاً طوال الطريق
❈-❈-❈
نزلت ملك لتجد الفيلا هادئة لتخرج للحديقة وجدت غادة تجلس برفقة كيان لتبتسم لها اقتربت منهم لتقف غادة و تخبرهم أنها ستجري مكالمة هاتفية لتتركهم يتحدثوا معا لينهوا هذه الحالة الذين يمرون بها
ملك :
ـ كيان
كيان :
ـ نعم يا ملك
ملك :
ـ ممكن اقعد معاكى ندردش شويه
كيان :
ـ أكيد طبعا اتفضلى
ملك :
ـ هو انتى زعلانه منى في حاجه
كيان :
ـ لأ هو انتى عملتي حاجه علشان أزعل منك
ملك :
ـ طيب ليه بتتجنبي التعامل معايا و حاسه إنك بتتعاملي بحذر شديد على فكرة مالك بالنسبه ليا مش زي ما انتى فهمتى اللى بينى وبينه كان مجرد اتفاق ليس إلا أنا ماحبتش ولا هحب غير المجنون اللى هنا ده
كيان :
ـ أنا عارفه يا ملك بس موجوعه من اللى عشته و إن أقرب الناس لكي يدمروكي بدل ما يكونوا الأمان والحماية لنا
ملك بحزن :
ـ عارفه و حاسه بكى ما أنا عشت الاحساس ده لما اكتشف خيانة والدى لوالدتي وإجباره لنا و تهديده علشان نسكت احساس صعب اوى بس بجد مالك بيحبك أوى وهينسيكى كل الى فات زي ما ياسين بيحبنى ومعاه هنسي كل الى عشته وشوفته الفتره الاخيره دى
كيان بحزن :
ـ أعتقد انا ومالك قصتنا منتهيه والده مستحيل يقبل علاقتنا والصدمة وقت عرفت الحقيقة لو إيلاف موجوعه مره أنا أكتر منها اللى مريت به فى حياتي مش سهل
ملك :
ـ عارفه ياحبيبتي إن اللى مريتي به مش سهل بس صدقيني مالك مش هيتخلي عنك و هيقف في وش الكل علشانك اهم شيء إنك تساعديه بحبك و ثقتك فيه حاربي معاه علشان نفسكوا اوعي تستسلمى ابدا وانا معاكى وايفا وكلنا وباذن الله هننسي كل اللى فات بحلوه و مُره طول ما إحنا مع بعض
كيان :
ـ الكلام سهل يا ملك كلنا بنتكلم وقت التنفيذ العقبات بتقف فى طريقنا ومهما نحاول نحل نلاقي مفاجأت جديدة والده هددنى قبل كده وقالها مستحيل نكون سوا عارفه رغم إن نيرة اتجوزت ريان ورغم كرهي له و لأهله لكن حتى بنته رفض يسمعها أو يعطيها فرصة تعتقدي هيوافق بعلاقتي ب مالك
ملك :
ـ مالك راجل مش طفل صغير يعني مش محتاج والده علشان يصرف عليكوا سواء تقبل أو لأ اكيد انتو مش هتعيشوا معاه يبقى مفيش عقبه لأن زي ما نيرة اتجوزت إلى بتحبه وسافرت مالك كمان هيتجوزك وتعيشوا بعيد عنه بلاش تشاؤم تفائلي ثقي ف ربنا أنه هيراضيكى و ثقي فى مالك و حبه لكى
كيان بوجع وخوف :
ـ علشان واثقه خايفه من الجاي ومش عارفه إذا كنا هنرجع مصر أو لأ
ملك بثقه :
ـ أكيد هنرجع بس المشاكل دى تتحل و هنرجع و نعيش ونبقى سوا شيلى الخوف ده خالص وعيشي حياتك أظن اللى تعافر العمر ده كله لوحدها دي مش ضعيفه بالعكس دى قويه وجدا كمان ولا ايه يا كوكي
كيان :
ـ أنا مش قوية و لا حاجه أنتم بتتكلموا من غير ما تعرفوا اللى مريت به و حياة الملجأ نفسي أكون بحلم و أرجع بنت صغيرة مستنية والدها ووالدتها يرجعوا و يطمنوها إنهم معاها انتى مش عارفه يعني ايه تعيشي من غير وجود أهلك معاكي
ملك :
ـ صدقيني انتى قويه اللى تتحمل كل ده و هى لسه واقفه على رجلها و محافظه على نفسها و برائتها زيك كده دى أقوي مما تتخيلى ومتاكده انك هتعدي اللى جاي كله ومالك هيساعدك تتخطى الى فات و زي ما قولتلك كلنا معاكى
أثناء حديثهم وجدوا ياسين قادم بالسيارة كانوا ينتظروا أن يتجه إليهم مباشرة و لكن وجدوه يفتح باب السيارة الأخر ليجدوه يحمل إيلاف صرخت كيان و ركضت إليهم لتلحق ملك بها


كيان بخوف :
ـ إيلاف فى أيه اتكلمي .. أتكلم إنت يا ياسين طيب
إيلاف :
ـ اهدي يا حبيبتي انا كويسه حادثه بسيطه بس والحمدلله عدت
ملك بغيره :
ـ وليه مش بلغتونا علشان نكون معاكم
ياسين وهو يحاول تهدأتهم :
ـ ممكن تهدوا هى كويسه بس محتاجة ترتاح ويلا ندخل وإلا هسيبها على الأرض
إيلاف بخوف :
ـ تسيب مين يا مجنون انت دخلني أوضتي يلا و اطمنوا ياجماعه أنا كويسه
ياسين :
ـ أيه يا جميل علشان تبقي تسمع الكلام تاني
كيان :
ـ بصراحه حقك لأنها عنيدة
ياسين :
ـ يلا ندخل طنط غادة فين مش هنا قولوا صح
إيلاف :
ـ بقى كده يا كيان و إنت يا أستاذ ماشي حسابي معاك بعدين
ملك بغيره :
ـ طنط فوق هروح انادي عليها
ياسين :
ـ تروحي فين يا ملك أهدى يا ماما أنا رأيي بلاش تشوفها النهارده
إيلاف :
ـ أيوه بلاش تنادي ماما هتقلق اوي عليا
ياسين :
ـ أختك شريرة يا كيان خلينا ساكتين وإلا ممكن تقول انى سبب الحادثة
ملك :
ـ خلاص تمام مش هبلغها سلامتك يا إيلاف ارتاحى دلوقتى تحبى اعملك حاجه
إيلاف :
ـ والله بقى كده طيب اي رأيكم أنه هو فعلا سبب الحادثه وكان عايز يموتني … شكرا ياحبيبتي
كيان بمرح :
ـ طيب ادخلوا بسرعة طيب وبعدين نفكر فى حل هو بابا عرف
إيلاف :
ـ لأ بابا ماعرفش ومش عايزاه يعرف حاجه ممكن على الأقل دلوقتى
ياسين بصدمه :
ـ أيه كمان تحبي أقولهم الحقيقة
إيلاف وهى تضع يدها على فمه :
ـ اسكت يخربيت جنانك
ياسين :
ـ طيب ارتاحي الوقتي ونتكلم بعدين كيان حاولي تمنعي طنط غادة تشوفها بشكل البلياتشو ده
كيان بقلق :
ـ أنتم مخبين أيه احكوا أو هكلم بابا
إيلاف :
ـ لأ يا كيان بلاش تبلغي بابا بحاجة دلوقتى ارجوكي
ياسين :
ـ كيان اهدي انا معاكم بس ادخلي عند طنط غادة و حاولى تمنعيها تشوف إيلاف الوقتي هى أخدت مسكن و هتنام الوقتي
غادروا الغرفة بعد أن اطمئنوا عليها ليقفوا فى الخارج
لتهتف كيان :
ـ ماشي يا ياسين بس أنا برده عايزه افهم في ايه وانتو مخبين أيه
ياسين :
ـ أوعدك هحكيلك بعدين بس حالياً ضروري أرجع الشركة لو سمحتم مفيش واحده منكم تخرج بدون حرس أو لوحدها
كيان :
ـ حاضر يا ياسين هستناك تيجي تحكيلى واطمئن مش هنخرج
ياسين :
ـ تمام اشوفكم بعدين عاوزين حاجه تاني
ملك بعصبية :
ـ عاوزة نتكلم سوا شوية
كيان :
ـ لأ شكرا عن اذنكم هشوف ماما
ياسين :
ـ راجع يا ملك و هنتكلم محتاجين حاجه
ملك بغيرة :
ـ ماشي يا ياسين وماله هستناك أتمنى ماتتأخرش
كانت غادة تحدث يونس فى الهاتف لترى ياسين وهو يغادر بسيارته من نافذة غرفتها لتجد كيان تدق الباب وتدخل لها
غادة :
ـ هو ياسين و إيلاف رجعوا ولا ايه
كيان بتوتر :
ـ أه يا ماما رجعوا من شويه
غادة : راجعين بدرى ليه هما كويسين صح
كيان بهروب :
ـ أه ياحبيبتي كويسين اطمنى ياسين راح الشركه و إيلاف راجعه تعبانه نامت شوية علشان ترتاح
غادة بقلق :
ـ فى ايه يا كيان اتكلمى
كيان :
ـ مفيش يا ماما اطمنى
غادة :
ـ أول مره ترجع و مش تعرفني ولا تحكي ليا عن يومها
كيان :
ـ معلش أحسن رجعت تعبانه ف قالت تريح شويه وبعدين تجيلك
غادة :
ـ متأكده انك مش مخبيه عليا حاجه خليني اطمن عليها طيب
كيان وهى تمنعها من الذهاب :
ـ استنى بس يا ماما رايحه فين
غادة بقلق أكبر :
ـ اتكلمي وقولي الحقيقة ليه رافضه أشوفها في أيه
كيان بحزن :
ـ بصراحه إيلاف عملت حادثه و ياسين جابها و أخدت مسكن ونامت كنا مش عاوزين نعرفك علشان متقلقيش عليها
غادة بصدمه :
ـ نعم بتقولي أيه وكنتم ناوين تخبوا عليا صح تعالي أشوفها واطمئن عليها بنفسي هى كويسه صح كويسه
كيان :
ـ لأ والله ابدا بس خوفنا عليكى تشوفيها و هى كده وكمان هى أصرت على أننا نخبي حضرتك عارفه عندها و اطمنى هى كويسه والله
ذهبت غادة لرؤية إيلاف والاطمئنان عليها وجدتها نائمة تتألم بصمت لتضع يدها على رأسها لتنصدم حين رأتها بهذه الحالة
غادة بدموع :
ـ إيلاف حبيبتي انتى كويسه كده كنتى عاوزة تخبي عليا
إيلاف :
ـ ماما اهدي ياحبيبتي انا كويسه والله
غادة :
ـ ممكن أفهم ازاى ده تم ومين عمل فيكي كده
إيلاف :
ـ مفيش ياحبيبتي بس ماخدش بالى وانا بسوق ف خبطت ف عمود و الحمد لله عدت
غادة :
ـ مجنونه يا إيلاف من هنا ورايح مش هتسوقي تاني العربيه مهما كانت الظروف وحساب ياسين معايا علشان خبى عليا
إيلاف :
ـ حاضر يا ماما ممكن تهدى وياسين مالهوش علاقة انا الى طلبت منه
غادة ببكاء وهى تضمها بخوف من فقدانها :
ـ انتى عارفه لو اتاذيتي مش هقدر أتحمل إيلاف انتى بنتى أه مش أنا اللى منحتك الحياة لكن انتى بالنسبالي الحياة كلها بلاش توجعيني عليكي لو بتحبيني بجد
إيلاف بدموع وندم :
ـ حاضر يا حبيبتي أنا أسفه كنت انانيه و مفكرتش غير فى نفسي و تاري ونسيت اللى حواليا نسيت أن ممكن تتأذوا بسببي
غادة : لو بتحبيني بلاش تخوفيني عليكي بلاش أتوجع فيكي
إيلاف :
ـ حاضر يا ماما اطمنى والله ما هعمل حاجه تانيه اقلقكوا عليا فيها
غادة :
ـ ارتاحي الوقتي وهجهز لكي الأكل أخدتي علاج صح
إيلاف :
ـ اه اخدت ياحبيبتي اطمنى
غادة :
ـ طيب نامي ونتكلم بعدين
عاد ياسين من الشركة ليجد ملك تجلس فى الحديقة ويبدو عليها الحزن والغضب
ياسين :
ـ ملك انتى قاعدة لوحدك ليه فين كيان و طنط غادة
ملك :
ـ فوق مع إيلاف
ياسين :
ـ مش معاهم ليه طيب وليه زعلانه كده حد ضايقك
ملك :
ـ عادي يا ياسين حابه اقعد لوحدي شويه مفيش حاجه و لأ محدش ضايقني
ياسين :
ـ طيب تعالي نشوف إيلاف و مش تقعدي لوحدك تاني
ملك بغيره :
ـ لأ مش هطلع اطلع إنت اطمن واقعد براحتك أنا كنت عندها من شويه
ياسين بتعجب :
ـ فى ايه يا ملك مخبيه ايه
ملك بحزن :
ـ مفيش حاجه يا ياسين لو سمحت سيبني لوحدى
ياسين بحده :
ـ ملك اتكلمي انتى عارفه مش بحب الأسلوب ده
ملك بانفعال ووجع وغيره :
ـ عايزنى أتكلم أقول أيه أقول انى غيرانه عليك حتى من أقرب الناس عارفه علاقتك بإيلاف بس غصب عني ماتحملتش منظركم سوا وانت شايلها بين ايديك كده عادى وهى متعلقه فى رقبتك مشهد بجد كفيل يقهرني و يوجعني و يخليني عايزه أتصرف تصرفات غلط بس مش قادره لا قادره أتكلم ولا قادره أسكت غصب عني الغيره وجعانى و بتقتلني
ياسين بتفهم وحب :
ـ ملك حبيبي انتى شايفه إيلاف كانت هتقدر تمشي بحالتها دى بعدين حبيبي واثق فى حبي له وإلا مش كنت هسافر علشانه واعترف بحبي صح ولا ايه
ملك بحزن :
ـ عارفه كل ده بس غصب عني غصب عني بغير عليك ما هى اختى و صاحبتي و بنت عمتي بس غصب عني أعمل أيه فى غيرتي عليك
ياسين :
ـ فكرى فينا ومستقبلنا سوا بس انسي الكل ممكن ملك الفترة الجاية صعبة على الكل و محتاج دعمك ليا أكتر من أى شخص تانى ممكن
ملك بتنهيدة حزن وهى تغادر :
ـ ماشي يا ياسين ربنا يعدي الفتره دى على خير عن اذنك
ياسين وهو يمسكها ويمنعها من الذهاب :
ـ ممكن تضحكي بقي مش عاوز أشوفك زعلانه بسبب أى شخص حتى لو أنا
ملك بغيظ :
ـ ربنا يسهل بس بقولك اهو من دلوقتى لو شوفتك شايل واحده تانيه غيري أو بتلمسها حتى لو ايديها ماتلومش الا نفسك مفهوم
ياسين بضحك :
ـ اهدي يا مجنونه بعدين مفيش واحده غيرك فى حياتي وقلبي
ملك :
ـ ماشي يا أستاذ لما نشوف
ياسين بحب :
ـ يلا ندخل يا قلب الأستاذ لو حد شافنا كده هيقول علينا ايه
ملك :
ـ هيقولوا أيه يعني عادي يلا بينا
اتجهوا معاً للداخل و صعدوا لرؤيه إيلاف والاطمئنان عليها ليمزحوا معاً واعتذر من غادة ووعدها أنه لن يسمح ل إيلاف أن تقود السيارة مره أخرى وحدها تركهم وهبط لأسفل للتحدث مع يونس عبر الهاتف
يونس بقلق :
ـ ياسين طمنى أيه الأخبار و موبايلك إنت و إيلاف ليه مقفول أنتم كويسين
ياسين :
ـ أيوه يا عمى كويسين اطمن تلاقيها شبكه بس
يونس بشك :
ـ شبكة أيه فى لندن يا ياسين أتكلم و فهمني أيه الحكاية
ياسين بهروب :
ـ مفيش حاجه اطمن كل حاجه تمام المهم عندي ليك أخبار كويسه
يونس :
ـ ماشي أهرب أكيد هعرف مخبى أيه إنت وهي قولي أيه الجديد
ياسين بجديه :
ـ في معلومات مهمه جدا وصلنا ليها هبعتلك نسخه دلوقتى بيتهيألى المعلومات دى كفيله أنها تنهي جابر وأعوانه سواء هنا في لندن أو فى مصر
يونس بقلق اكبر :
ـ أنتم كويسين صح المعلومات دى وصلت لها ازاى طيب
ياسين :
ـ اه كويسين اطمن وصلتلها عادي عن طريق حد ساعدني
يونس :
ـ ماشي يا ياسين أهرب كالعادة المهم ابعت نسخة على الإيميل ونتكلم بعدين
ياسين :
ـ هبعتها دلوقتى حاضر المهم اخبارك ايه انت واخبار الدنيا عندك ايه ف مصر و هتعمل أيه بالمعلومات دى
يونس :
ـ هشوف المعلومات الأول وبعدين نقرر
ياسين :
ـ ماشي يا عمى تمام ابقى بلغني بكل جديد
يونس :
ـ وأخبار الشركات اللى قولتلك عنها أيه
ياسين :
ـ هتلاقي كل المعلومات عنهم عندك ف الملف ده
يونس بقلق :
ـ إيلاف معرفتش حاجه عنهم صح
ياسين بكدب :
ـ هاه اه اه طبعا معرفتش ماتقلقش ياعمى كل حاجه ماشيه تمام
يونس بشك :
ـ ياسين أتكلم وقول الحقيقة
ياسين بكذب ورجاء :
ـ مفيش ياعمى اطمن المهم بس تتحرك بسرعة وتقدم الملفات دي ف اسرع وقت
يونس :
ـ تمام يا ياسين المهم خلي بالك من الكل ومن نفسك
ياسين بقلق :
ـ حاضر يا عمى ف عيونى ماتقلقش ربنا يستر و يعديها على خير
يونس :
ـ زود الحراسة الفترة دى
ياسين بهروب :
ـ الصبح هضاعفهم تانى لغاية لما نخلص ونش …. ماشي يا عمى سلام دلوقتى هبقى ارجع اكلمك تانى سلام
أغلق معه واتجه للحديقة ليسمع أصوات مرتفعه فى الأعلى صعد ليقف مصدوم حين رأى بعض الأشخاص معهم أسلحه و يصوبها على الفتيات وغادة لم ينتبه للشخص القادم من الخلف ليضربه برصاصة فى قدمه وأخرى فى كتفه ليأخذوا ملك معهم التى كانت تصرخ بخوف وتنادي على ياسين بدموع الذى بدأ يفقد الوعي

يتبع

تصميم موقع كهذا باستخدام ووردبريس.كوم
ابدأ