رواية همسات معذبة للكاتبة فاطمة الزهراء الفصل الخامس عشر

الفصل الخامس عشر

وجدت صورة له على مكتبها لتلقيها على الأرض وجلست أمام الزجاج المكسور لتمسك قطعة بيـدها اقتربت غادة وأخذتها منها بسرعة
إيلاف ببكاء :
ـ حامل منه يا ماما لتانى مرة يكدب عليا كان يقول انه مش بيحبنى لكن خدعني
غاده بتعجب وهى ترفع وجهها بيدها :
ـ إيلاف أنا مش فاهمه احكى بهدوء
إيلاف :
ـ نيرة حامل من وليد
غادة بصدمه :
ـ مستحيل أكيد فيه حاجة غلط وليد بيحبك أنا هتكلم معاه وأفهم منه
دخل وليد المكتب ونظر لها نظرة طويلة :
ـ أيوة أنا و نيرة حصل بينا علاقة وهى حامل فرحنا بعد أسبوعين .. ازاى فكرتي إني ممكن أرتبط ببنت أهلها مش معروفين هاه أنا كنت بقضي معاكى وقت مش أكتر اللى زيك مش من حقهم يحلموا .. أنا كنت عاوز أقرب منك فترة وبس لكن جواز أكيد مستحيل مش أنا اللى اتجوز بنت ــــــــــ
غادة بغضب :
ـ وليد كفاية كدة أى كلمة تانية مش هسامحك أبدا اخرج من هنا وانسى ان كان فيه علاقه بينك وبينا يلا اطلع بره
جلست تبكى بقوة حاولت غادة تهدأتها وفشلت لتطلب لها ابره مهدأة وقامت بحجزها فى غرفة لحين تحسن حالتها .. فى الخارج يقف وهو عاجز عن احتوائها ومساعدتها وصل يونس وجده فى الخارج
يونس بقلق :
ـ وليد فى أيه وليه واقف بره
قبل أن يجيب رأته غادة :
ـ اطمن هو مش هنا علشان إيلاف خلاص مبقاش له علاقة بها
يونس بعدم فهم :
ـ يعنى أيه فهموني
وليد :
ـ أنا و إيلاف خلاص العلاقة بينا انتهت اكتشفت إني كنت غلطان لما اتحديت بابا
يونس بغموض :
ـ انتهت !!
وليد بهروب :
ـ أنا مضطر أمشي علشان أطمن على نيرة
غادر وتركهم وسط صدمة يونس مما حدث نظر ل غادة واتجهوا لغرفة إيلاف لرؤيتها
❈-❈-❈
فى غرفة نيرة كان مالك غاضب هو يعلم جيداً أن وليد ليس له علاقة ب نيرة
نيرة ببكاء :
ـ أرجوك كلم كيان أنا محتاجاها أوى
مالك :
ـ للأسف مش هقدر أكلمها أعتقد علاقتى بها هتنتهى قريب
نيرة :
ـ هى اللى هتفهمنى وتساعدني
جذبها من يدها وتحدث بغضب : طول عمرك أنانية قوليلي أيه استفادتى الوقتي متوقعة وليد هيتجوزك وينسب له ابن مش ابنه
نيرة بخوف :
ـ أنا مش هتجوز وليد ولا هقدر أتجوز أى حد غير ريان
مالك بجدية :
ـ أيه معنى الكلام ده !!
نيرة بخوف :
ـ أنا متجوزة ريان عرفى
مالك بسخرية وغضب من اندفاع شقيقته :
ـ مبروك و ياترى بابا عارف ولا هتفاجئيه يوم الفرح .. كنت بحاول أقرب منك لكن رفضتى ودى النتيجة إنتي مش دمرتي نفسك بس
نيرة :
ـ عاوزة أوصل ل ريان ساعدني
مالك : أساعدك اتاخرتي أوى فى طلب المساعدة
دخل وليد وجلس أمامهم ليضع يده على وجهه لا يعلم كيف سيخرج من هذه الأزمة
مالك بجدية :
ـ طيب هى اضطرت تكدب ليه إنت كمان كدبت عليهم متوقع حالتها هتكون أيه
وليد :
ـ أوقات الشخص بيكون مجبر يعمل حاجات ضد إرادته لو متخيل سهل أشوفها فى الحاله دى تبقى غلطان بس لازم أكمل للنهاية
مالك بحده :
ـ بجد أنتم انانيين أوى مش فى حق نفسكم لأ كمان اللى حواليكم
غادر وتركهم معاً لتهتف بحزن :
ـ أنا أسفه عارفة انى حياتك اتلخبطت بسببي
ليتذكر وليد حديثها معه و طلبها له بمساعدتها ليهتف بألم :
ـ أنا وعدتك هفضل معاكى لغاية ريان ما يظهر
تركها وسار لغرفة إيلاف أراد الدخول و الاعتذار لها لكن ليس من حقه لقد أنهى كل شئ بارادته اتجه لمكتب والده ليجد عابد معه
وليد بتهديد:
ـ فين الملف أنا عملت اللى طلبتوه
طارق :
ـ مش هتاخده غير بعد كتب الكتاب
وليد :
ـ ده مش اتفاقنا إنت ليه بتتراجع مفيش جواز غير و معايا الملف
عابد بهدوء :
ـ الملف معايا مش مع والدك لما تتجوز نيرة هتاخده علشان ممكن تتراجع
وليد بتحدي:
ـ يبقى مفيش جواز غير بعد ما أخد الملف وبابا يكتب ليا الشركة باسمى
❈-❈-❈
مر يومان وهى صامته ولا تريد التحدث مع أى أحد قلقت غادة عليها وقررت اللجوء ل سامر ليساعدها فهو طبيب نفسي .. أثناء دخول ملك لرؤية إيلاف اصطدمت ب سامر وقبل تحدثها
يونس :
ـ نعم يا ملك عاوزين أيه تانى مننا أعتقد أخوكي قام بمهمته
ملك بعدم فهم :
ـ هو وليد عمل أيه !!
يونس بحده :
ـ كفاية تمثيل بقى و ابعدوا عننا
كيان بهدوء :
ـ بابا ملك مش عارفه انا متأكدة
يونس :
ـ اللى فوق فى أوضتها تبقى أختك يعنى حتى لو هتمثلي دافعى عنها بس أعتقد علاقتك ب مالك أقوى من علاقتك بها .. كيان لو هتختاري بينهم مين هتكونى مع حبيبك ولا أختك
صمتت فترة ليبتسم بحزن غادر وتركهم معا أخبرتها بما حدث معهم انصدمت كثيرا وعلمت أن يونس غاضب بقوة من أخيها كادت أن تغادر لتجد سامر يقف مع يونس أرادات الاطمئنان عليها أولا ثم تذهب لشقيقها لمواجهته
سامر :
ـ أتمنى تبعدوا عنها أى خبر ممكن يزعلها والأفضل لو تسافر فترة .. أنا مش عايز أكتب لها مهدأ كتير علشان ميتحولش عندها إدمان يومين كمان و هاجى أشوفها تانى
أثناء عودته للمنزل وجد سيارة تقف فى الطريق ليقترب منها وقف أمام الباب وكانت غير منتبهه له ليدق على زجاج السيارة مسحت دموعها وخرجت له
سامر بهدوء :
ـ أسف لو أرعجتك بس لاقيت العربية واقفة قلقت
ملك بحزن :
ـ تقريبا عطلت مش بتمشي مش عاوزة أرجع البيت الوقتي
سامر :
ـ ممكن أوصلك لأى مكان لو مش هزعجك
اتجهت معه فى سيارته لتخبره عنوان المنزل وقام بتوصليها للمنزل وعاد لعمله مره أخرى أما ملك دخلت لتجده أمامها نظرت له بغضب انتبهت نهله لهم ولكن فضلت الصمت يكفى الألم الذى تعيشه حاليا
ماجدة :
ـ طمنيني إيلاف أخبارها أيه
ملك :
ـ اسالي وليد ولا هو مش بلغكم باخر التطورات
ماجدة :
ـ انتم مخبيين أيه اتكلموا
دخل طارق وهتف:
ـ فرح وليد ونيرة بعد أسبوعين وكمان فرح ملك و مالك
ملك :
ـ أنا مش موافقة اني اتجوز مالك
طارق بغضب :
ـ أنا مش باخد رأيك أنا ببلغك مش أكتر
تدخل وليد ووقف أمامه :
ـ ملك مش هتتجوز غير الشخص اللى تحبه مش هاسمحلك تدمـ.ـرها هى كمان
طارق :
ـ أظن انت بالذات تسكت لو عاوز الشركة والملف
نهله :
ـ أنتم أيه السر اللى بينكم هاه ؛ مش قادرة أصدق إني عشت مخدوعة فيكم كل السنين دى للأسف
ماجدة :
ـ لو مصمم على اللى فى راسك انا هسيب البيت وأروح شقتي القديمة
نهله برفض واعتراض :
ـ ماما أيه كلامك ده البيت ده بيتك لو خرجتي هخرج معاكى أنا وملك .. أما وليد أظن مبقاش محتاج لنا بقى هدفه المال والقوة
طلبت ماجدة من الخادمة تجهيز حقيبتها فهى لن تقبل أن تظل فى المنزل صعدت نهله وملك أيضا وبعد فترة كانوا يتجهوا لمغادرة الفيلا اتجهت لين إليها وتمسكت بها رافضه مغادرتها
ملست على رأسها بحنان :
ـ لازم أمشي مكانك مع بابا
لين بدموع :
ـ خدينى معاكى وهقعد ساكته مش تمشى انتي كمان زى ماما
ماجدة بجدية :
ـ خلينا نمشي هاتى لين معانا وجودها هنا هيإذيها
نظر بحزن للسيارة وهى تغادر وقرر أن يبحث عن ريان لحل تلك الأزمة
مر أسبوع ووالده يرفض أن يعطيه أى هاتف ليتحدث مع نيرة دخلت ممرضه اليه وطلب منها احضار هاتف دون اخبار والده مقابل مبلغ كبير وقام بالاتصال برقم نيرة وجد الهاتف مغلق ليزفر بضيق ليس أمامه حل سوى الهروب ولكن كيف قرر الاستعانة بالممرضة لتساعده فى الخروج
❈-❈-❈
بينما قررت إيلاف أن تستعيد هويتها المفقودة لاخذ حقها من الجميع لتذهب لوالد سامر فهو يعمل محامى مع يونس أخبرته السكرتيرة بوجودها رغم تعجبه سمح لها بالدخول
رمزى بهدوء :
ـ أهلا يا إيلاف نورتي المكتب تشربي أيه
إيلاف :
ـ ممكن قهوة
بعد إحضارها هتف رمزى :
ـ اتفضلي قولى عاوزة أيه
إيلاف :
ـ عاوزة أرفع قضية نسب على جابر المصرى
رمزى :
ـ انتى متأكده من الخطوه دى معلوماتي عن جابر إنه مش شخص ممكن يقبل بسهوله
إيلاف بهدوء :
ـ أنا عاوزة أخد حقي وكمان أثبت انى مش بنت ملجأ
رامز بهدوء :
ـ تمام أنا محتاج منك ومن أختك توكيل وهبدأ فى إجراءات القضية
إيلاف بإصرار :
ـ بكره التوكيلات هتكون عند حضرتك
تحدثوا معا لتغادر متجه للمنزل وهى تفكر فى القادم وما ينتظرها فيه

يتبــــــــــــــــع

تصميم موقع كهذا باستخدام ووردبريس.كوم
ابدأ